
Se, mitä me ihmiset kutsumme turvallisuudeksi on tosiaankin monisyinen juttu. Se on varmuutta uuden asian edessä, se on hyvinvointia arjessa. Ajattelen sen liittyvän luottamukseen eli siihen, että voi luottaa. Luottaa asuinympäristössään naapureihinsa tai paikkakuntansa päätöksentekoon.
Pienen paikkakunnan, kuten vaikkapa Pornaisten, päätöksenteko on lähellä kutakin kuntalaista ja sepä mukavasti luokin turvallisuutta. Päätöstä tehdessään niin virkamiehen kuin poliittisenkin päättäjän on suht´ helppoa asettua päätöksenhakijan asemaan. Ja kuntalaisen on helppoa ottaa virkamiehiin yhteyttä.
Asiakaspalvelun eräs tärkeimpiä päämääriä on saavuttaa luottamus asiakkaan ja palveluntuottajan välillä. Mikäs se perusasia sitten oikein on? Kyllä se mielestäni on toisen osapuolen aktiivinen kuunteleminen - vuorovaikutustahan se on. Ja tosiasioitten kertominen ja huolehtiminen siitä, että toinen on asian ymmärtänyt.
Kiinteistönvälityksessä tosiasioitten kertominen on ehdoton edellytys onnistuneelle kaupankäynnille. Ostajan on pystyttävä luottamaan saamiinsa tietoihin ja myyjän on pystyttävä luottamaan siihen, että tieto ostajalle kulkee muuttumattomana, täytenä ja rehellisenä. Ja välittäjän on pystyttävä luottamaan siihen, että on saanut kaiken oikean tiedon niin virkamiehiltä kuin toimeksiantajaltaan.
Avointa polkua on helppo kulkea.